top of page
Ieškoti

Tomo Tereko fotografijų paroda „FISHFETISH“

Parodoje „FISHFETISH“ autorius pristato 2016 metais D. Britanijoje, Londone, sukurtą fotografijų seriją su žuvimis. Pats Terekas juokauja, kad šis nuotraukų ciklas atsirado iš Tėvynės ilgesio – būtent jo vedinas menininkas nusipirko šprotų skardinę ir susimąstė, o kodėl šprotai guli? Gal galėtų ir stovėti? Taip atsirado pirmoji ciklo nuotrauka su atsistojusiais šprotais „The Watchers“. Vėliau šprotus keitė kitos žuvys – pasipuošusios kaklaraiščiais, perlų vėriniais, lendančios iš mėsmalių, pypkių, aukštakulnių, laistytuvų, fotoaparatų.



Vienoje nuotraukoje sujungdamas šaltakraujį gyvūną ir žmogiškąją kasdienybę bei buitį menininkas kuria siurrealistinius siužetus. Juos Terekas papildo, sustiprina ir žaismingais, dviprasmiškais nuotraukų pavadinimais – vieni iš jų mezga ryšius su gerais žinomais paveikslais, kiti su filmais, kultūriniais įvykiais ar sąvokomis. Visgi dviejų priešingų vandens ir žemės pasaulių sąjunga laikina, trunkanti tiek, kiek leidžia pakęsti švinkstančios žuvies kvapas, bet tikra. Čia nėra jokio foto montažo ar photoshop‘o. Žuvis fotosesijoms menininkas pirkdavo netoliese esančiame turguje, tada kruopščiai jas dėliodavo į keisčiausias mizanscenas, sustatydavo kadrą, šviesas, o po to savo modelius valgydavo vakarienei arba jais pasidalindavo su kaimynų katinais.


Fotografijos savo forma primena mados ar glianciniuose žurnaluose sutinkamas daiktų fotografijas. Ryškios spalvos, šviesų kontrastai kuria malonią akiai estetinę patirtį ir kartu pateikia kritiką šiam vartotojiškam visuomenės žvilgsniui. Žaisdamas su kičo ar populiariosios kultūros ženklais Terekas kuria ironijos ir absurdo prisodrintą vizualinį pasakojimą apie kapitalistinį, komercinį pasaulį. Paradoksalu, bet mados žurnalų kadrus primenančios nuotraukos yra ir labai tapybiškos. Menininkas fotoserijoje seka XIX a. pab – XX a. pr. piktorialistų tradicijomis ir siekia fotografijas pakelti iki aukštojo, tapybos meno. Tam Terekas naudoja ne tik dramatišką apšvietimą, bet ir senas foto juosteles, kurios menininkui leidžia išgauti tapybinį efektą – spalvų niuansus, faktūriškumą.


Tomas Terekas (g. 1977) – menininkas, fotografas. Fotografuoti pradėjęs vos prieš dešimt metų, Terekas šiandien aktyviai dalyvauja grupinėse parodose ir rengia personalines. Tarp tokių galime paminėti parodas: „Fisheye“ (2016, Nida), „Jazzperanto“ (2017, Vilnius), „Gyvenimas yra Flux“ (2018, Ukmergė), „Jesus & Fishes“ (2020, Kaunas). 2016 m. su fotoserija „Fisheye“ menininkas laimėjo pirmąją vietą konkurse „Fotografuojame Nidoje“ (39-asis Tarptautinis Nidos fotografijos simpoziumas). T. Terekas taip pat kuria instaliacijas, objektus, fotografuoja koncertus, renginius ir bando atsikratyti žuvies kvapo. Parodos atidarymo vakaras vyks gruodžio 10 d. 17 val. Paroda bus eksponuojama iki gruodžio 24 d.


Tekstas menotyrininkės Agnės Taliūtės

Comments


bottom of page