top of page
Ieškoti

Atidaromoje Adasos Skliutauskaitės litografijos parodoje – geriausi autorės kūriniai





Pasiilgstamų nuotaikų erdvė... Rūko ar sapno properšose išnyra žmogiškojo pasaulio fragmentai – sena kėdė, namas, langas, laiptai... Tai ne sapnas ir ne realybė, o veikiau tarpinė būsena, būdinga menininkės Adasos Skliutauskaitės litografijoms. Jas patyrinėti žiūrovai kviečiami „AP galerijos“ pristatomoje dailininkės jubiliejinėje parodoje „Erdvė“, balandžio 13 – gegužės 9 dienomis.


Klasika virtusios litografijos


„AP galerija“, švenčianti penkių metų gimtadienį, savo erdvėse pristato jau antrąją Adasos Skliutauskaitės parodą. „Praėjo dveji metai nuo Adasos Skliutauskaitės parodos mūsų galerijoje. Dailininkė nuo to laiko sukūrė ne vieną naują kūrinį, ypač gausiai piešinių. Tačiau šiais simboliškais metais, kai ir menininkė žymi jubiliejų, man norėjosi dar kartą į dienos šviesą išnešti litografijas, ryškiai reprezentuojančias jos kūrybą,“ – teigė parodos kuratorė, galerininkė Vilma Jankienė.


Nuo 1955 m. kurianti A. Skliutauskaitė pasižymėjo skirtingose meno srityse. Estampai, knygų iliustravimas, litografijos, piešiniai ir tapyba, teatrališkos lėlės... Visa tai jungiasi tarpusavyje į darnų panoraminį vaizdą, atveriant žiūrovams savitą šios dailininkės kūrybos pasaulį.


Naujoje parodoje „Erdvė“ pristatomos litografijos laikomos reikšmingiausia menininkės kūrybos dalimi. Susidomėjusi šia grafikos technika praėjusio amžiaus 8 dešimtmečio pabaigoje, ilgainiui menininkė pradėjo leistis į eksperimentus. Jie atvedė prie to, kas dabar suvokiama kaip išskirtina A. Skliutauskaitės litografijos atmaina. Jausmingi, vitališki, abstrahuoti kūriniai tapo subtilia grafikos ir tapybos jungtimi.


Parodoje pristatoma kruopščiai atrinkti kūriniai iš autorės asmeninės kolekcijos. Nuo seniausių, iliustratyvių pirmųjų lakštų, dar tik žymėjusių menininkės kelio pradžią šioje grafikos srityje; iki brandžią meistrystę pasiekusių darbų išlaisvėjusia raiška, spalvų minimalizmu, atvertais šviesiais oro tarpais, taip primenančiais ekspresyvią tuštumos estetiką.


Menininkė ir akmuo


Menininkė neslepia, kad litografija (kai piešinys perkeliamas ant popieriaus nuo akmens paviršiaus) anuomet patraukė dėmesį dėl platesnių grafikos galimybių, išgaunant kūriniuose mišrių efektų – ir piešinio, ir akvarelės, ir tapybos. Dailininkei tuo metu nerūpėjo didesni tiražai, todėl kūrinių atspaudų skaičius svyruoja nuo keletos iki keliolikos vienetų. Autorė kūrinius spausdino Baltarusijoje, Švedijoje.


A. Skliutauskaitė piešdavo nedidelius eskizus, tačiau idėjos perkėlimas ant didesnio akmens formato gimdavo ir intuityviai, ir apskaičiuojant ėjimus lyg šachmatų žaidime. Vieną meno darbą retsykiais sudaro net septyni litografinių akmenų atspaudų sluoksniai, etapais papildant kompoziciją spalvomis, taip atsargiai, tačiau greitai keliaujant link norimo rezultato.

Poetinė erdvė


Naujoje „AP galerijos“ parodos ekspozicijoje pristatomuose kūriniuose žiūrovai susidurs su gerai atpažįstamais A. Skliutauskaitės motyvais.


„Pasikartojantys simboliai A. Skliutauskaitės litografijose – kėdė, namas, langas, gyvūnas yra primenantys, koks svarbus autorei yra žmogus ir jo artumas, santykis su daiktais, gyvūnais, kurie yra ir bedaikčiai, labiau filosofinės kategorijos. Kūrinių pavadinimai primena poeziją, taip galėtų vadintis eilėraščiai – „Erdvė“, „Sniego kvapas“, „Pokalbis“, „Apmąstymas“, „Vėjas“, „Baltas paukštis“... Tikiuosi, kad paroda kiekvieną žiūrovą pakylės į nekasdienių erdvių aukštumas“, – mintimis dalinosi V. Jankienė.


Gebėjimas jungti lyrinę nuotaiką, konceptualų neišbaigtumą, skirtingoms meno kryptims ir technikoms būdingą raišką – masina ne tik Lietuvos, bet ir skirtingų šalių žiūrovus. Subtilūs A. Skliutauskaitės kūriniai pristatyti Skandinavijoje, JAV, Lenkijoje, Estijoje, Vokietijoje, Slovėnijoje ir kitose šalyse. Kūrinių yra įsigiję įvairūs muziejai, privačios kolekcijos.


„Parodoje esantys litografijos lakštai – virtuoziški piešinio ir spalvos lydinio liudijimai, kuriuose spontaniškos, gyvybingos linijos netikėtai išnyra arba pranyksta, perduodamos emocinio poveikio estafetę pilkšvam koloritui, aprėpiančiam žalsvus, melsvus, ochros ir vyšninių tonų niuansus. Paroda įkyrėjusio karantino laikotarpiu regisi itin prasminga – A. Skliutauskaitės litografijos atskleidžia, kad kasdienybė, įprasti daiktų pavidalai gali būti estetikos, netikėtų vidinių improvizacijų ir vitališkumo potencialai“, – teigė menotyrininkė D. Karatajienė.


Parodos lankymo kaina 1 Eur, jaunimui iki 25 m. nemokamai.


Parodos mecenatai - Marina ir Aleksandras Klopovai.


Teksto autorė Kamilė Pirštelytė.





Comments


bottom of page